Kuntokompassi Kokemuksia, Irene Etäsalo 46v. – Olen saanut valmennukselta enemmän kuin olisin osannut ajatellakaan

Kuntokompassi kokemuksia, Irene: Olen kyllä saanut valmennukselta enemmän kuin mitä mä olen osannut ajatellakaan. Jokaiseen mun kysymykseen olen saanut vastauksen. Ja usein niin, että enemmän kuin mitä olen odottanut. Tuki on ollut tosi kokonaisvaltaista.

Katso yllä olevalta videolta Irenen tarina

Moi,

Olen Irene, 46-vuotias utelias ihmisyyden ihmettelijä. Päivätöissä olen kehitystehtävissä ja sen lisäksi minulla on tällainen opintojen myötä syntynyt sivupolku ihmisen mielen ja psykologian puolelta. Olen myös ITT terapeutti (ihminen tavattavissa terapeutti) sekä psykodraamaohjaaja.

Miten päädyit Kuntokompassille?

Syy miksi lähdin tähän silloin reilu vuosi sitten oli, että minulla oli tullut vähän aikaisemmin ns. seinä vastaan. Olin uupumuksen pyörteissä. Pahimman yli päästyäni mietin, miten ihmeessä olenkaan tällaisessa tilanteessa. Yksi syy oli, että olin laiminlyönyt aika paljon itsenäni.

Yhdeksi tavoitteeksi asetin, että laittaisin fyysisen vointini etusijalle. Siihen liittyi tottakai myös palautuminen.

Olin kadottanut liikkumisen rutiinin. Olin aikaisemmin liikkunut paljon, kuten juossut ja ollut erilaisissa treeniryhmissä mukana. Olin myös hyödyntänyt pyöräilyä työmatkaliikuntana.

Sitten olinkin yhtäkkiä siinä pisteessä, että kaikki liikunta oli jäänyt. Siihen oli toki vaikuttanut myös korona-ajan karanteeni lähes kaikesta. Joka tapauksessa tajusin lähes kymmenen kiloa  elopainoa tulleen lisää. En voinut muuta kuin ihmetellä, miten voin olla tällaisessa tilanteessa.

Niinpä lähdin etsimään apua ja googlailemaan vaihtoehtoja. Hain tietoisesti itselleni pidempikestoista valmennusta. Tiedostin, että tähän tarvitaan vähän syvempää lähestymistapaa ja pidempää tukea muutokselle.

Mitä muutoksia on tapahtunut valmennuksen aikana?

Paljon on tapahtunut! Ensinnäkin olen löytänyt taas liikkumisen ilon. Se oli minulla yksi tavoitteista silloin reilu vuosi sitten aloittaessani. Kauttaaltaan energisyys on lisääntynyt. Elopainoa on pudonnut, liikkuvuus kehossa on parantunut ja samalla tullut sellaista kehon vahvuutta ja myös lihaksia lisää. Tämä on tuonut lisäintoa ja motivaatiota jatkaa.

kokemuksia kuntokompassi Irene Etäsalo

KUVA: Voimatasojen parantuminen on lisännyt myös yleistä jaksamista 

Minulla oli alkuun tosi paljon haasteita nukkumisen kanssa. Uupuminen painoi edelleen eikä palautuminen ollut kunnossa. Sen kanssa olen joutunut tehdä paljon töitä.

Tässä kohtaa, reilu vuosi siitä, voin sanoa, että palautuminen myös sen osalta on kunnossa.

Täytyy kuitenkin todeta, että palautumisen osalta olen joutunut nöyrtymään muutaman kerran. Minun pitää laittaa se nykyään etusijalle. Tämä on ollut myös sellainen tärkeä muutos tässä matkan varrella:

Palautuminen on etusijalla enkä voi lähteä esim treenaamaan jos en ole riittävän palautunut.

Oleellisena apuna palautumisen suhteen ovat olleet pitkät rauhalliset kävelylenkit metsässä tai meren äärellä. Näiden avulla mielen sisällä olleet sekamelska-asiat ovat asettuneet ja vastaukset löytyneet mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin.

kokemuksia kuntokompassi Irene Etäsalo

KUVA: Rauhalliset kävelyt luonnossa rauhoittavat mieltä ja hermostoa

Palautumisen tueksi olen myös käynyt Jennin Hengähdyshetkiä-tunneilla ja pitänyt omia kehohuoltohetkiä Kuntokompassin videoita hyödyntäen

Mikä on ollut parasta valmennuksessa?

Ainakin selkeät jaksosuunnitelmat ja välitavoitteet ovat olleet todella tärkeitä. Niissä on aina huomioitu elämäntilanteet ja mm. vuoden ajat. Syksyllä esimerkiksi huomioitiin juokseminen ja tavoitteet sen osalta. Olen myös valmennuksen edetessä löytänyt uudelleen tanssin ja vanhan lempparini bodycompatin. Nämä on mietitty harjoitussuunnitelmaan niin, ettei kuormitus vain kasva liian suureksi.

Olen oppinut valmennuksen aikana tunnistamaan tarkemmin, milloin keho tarvitsee liikettä ja milloin lepoa.

On myös tullut opittua kantapään kautta se, että kun lähtee sinne salille sinne ei mennä häröilemään ilman, että on läsnä. Muuten voi sattua kaikenlaista ja tehdä liikkeitä ajatuksissaan niin, ettei se tee kropalle välttämättä hyvää…voi tulla vaikka joku jumi, kuten minulle tuli alaselkään…

Tällaisten tapausten jälkeen treeniohjelmaa ja jaksosuunnitelmaa on aina räätälöity niin, että se huomioi tilannekohtaisen arkuuden kehossa.

Tai, että minulla on ollut lapajumia oikeastaan sieltä korona-vuosilta kun etätyöskentely ei ollut ergonomialtaan parasta mahdollista. Ohjemissa on huomioitu myös sitä puolta.

Ja nyt voin kyllä sanoa, ettei ole mitään jumeja missään

On myös mahtavaa, että treenisuunnitelmat- ja ohjelmat on laadittu minun arjen realiteetit huomioiden. Saliohjelmien lisäksi on jaksokohtaisesti räätälöidyt kotitreenivaihtoehdot.

Kotiohjelmat ovat todella iso apu kiireisessä arjessa ja mahdollistaneet, että lihastreeneissä pysyy tavoiteltu rytmi, kun esim. kerta viikkoon voi treenin tehdä kotona ja säästää siinä aikaa. Välineistö onkin kasvanut pikkuhiljaa ja kotoa löytyy vastuskummarit, käsipainot ja eripainoisia kahvakuulia.

kokemuksia kuntokompassi Irene Etäsalo

KUVA: Treeniohjelmat on räätälöity myös kotioloihin tehtäviksi

Kuinka kauan olet ollut Kuntokompassin asiakkaana?

Olen ollut nyt reilu vuoden Kuntokompassilla. Oikeastaan vuosi ja kolme kuukautta tällä hetkellä. Ja ainakin vielä puoli vuotta on yhteistä matkaa fysioterapeuttivalmentajani Jennin kanssa edessä.

Kenelle suosittelisit Kuntokompassin henkilökohtaista valmennusta?

Suosittelen kaikille. Erityisesti suosittelen niille, jotka haluavat pitkäkestoista ja pysyvää muutosta.

Mä uskon siihen, ettei ole olemassa pikavoittoja

Tässä tulee riittävän monta kompastuskohtaa myös omalla polulla kohdattua. Samalla oppii miten ne taklaa jatkossa. Elämässä väistämättä tapahtuu kaikenlaista. Mun vuoden aikana on ollut sairastumisia, erinäistä kehon kremppaa ja pari lopputyötä, joita on tullut yötä myöden koneella naputettua. Tai sitten joitain itsestä riippumattomia syitä, ettei palaudu riittävästi tai on paljon stressiä. Sellaisia tilanteita, että tulee joku tauko normaaliin tekemiseen

Mun mielestä parasta tässä onkin ollut huomata, että kun tulee jokin poikkeama, niin kuinka nopeasti palaan takaisin olennaiseen eli, että liikun, syön järkevästi ja palaudun!

Se on ollut ehkä mulle se isoin juttu, että tästä eteenpäin mä tiedän, miten mä toimin.

Ja sitten mä olen tykännyt kovasti siitä, että joku tekee nämä treeniohjelmat mulle. Siinä pysyy koko ajan kiinnostus yllä. Mieli pysyy vireänä ja keho buustautuu siinä samalla erilaisilla treeniohjelmilla.

Mä olen kyllä saanut enemmän kuin mitä mä olen osannut ajatellakaan. Jokaiseen mun kysymykseen olen saanut vastausken. Ja usein niin, että enemmän kuin mitä olen odottanut. Koen, että Jenni on erityisesti minulle ihan huippuvalmentaja.

Tuki on ollut tosi kokonaisvaltaista

kokemuksia kuntokompassi Irene Etäsalo

KUVA: Irenen ja Jennin yhteistyö on jatkunut yli vuoden Kuntokompassilla

Kiinnostunut personal trainer ja fysioterapiapalveluistamme?

 

Ota yhteyttä

Varaa aika ilmaiseen ensitapaamiseen

Täytä ystävällisesti alla oleva yhteydenottolomake. Otamme sinuun mahdollisimman pian yhteyttä ja sovimme tapaamisen Helsingin Personal Training Studiolle (tai etänä google meets, zoom, teams tms.).