hyppääjänpolvi

Hyppääjän polvi – Yleinen rasitusvamma kuntoilijoilla ja urheiljoilla

kirjoittanut Marko Kuoppasalmi

Mistä on kysymys

Hyppääjän polvi on tyypillinen rasitusvamma monilla urheilijoilla ja kuntoliikkujilla. Mistä on tarkalleen ottaen kysymys?

  • Yleinen etenkin lajeissa, joissa esiintyy voimakkaita ponnistuksia ja suunnanmuutoksia (monet palloilulajit)
  • Kipukohta paikantuu useimmin polvilumpion alakärkeen ja polvijänteen kiinnittymiskohtaan
  • Myös reisijänteen liitos polvilumpioon voi oirehtia

hyppääjänpolvi

Syitä taustalla

Monilla kuntoilijoilla, jotka aloittavat esim. jonkin palloilulajin (salibandy, sulkapallo, jalkapallo, tennis, sqush jne) ilman kunnon pohjakuntoa ja hieman ylipainoisina tämä hyppääjän polvi on varsin yleinen.

Ennen siis kuin ryntäät salibandy- tai sulkapallokentälle intoilemaan niin totuta oma tukielimistöäsi iskutukseen (minimissään peruslenkkeily 1x/vko + 1x/vko maltillista voimaharjoittelua jaloille) ja sulattele ylimääräinen kuorma (rasva) pois. Näin minimioit riskiä kauttaaltaan erilaisille loukkaantumisille, jotka johtuvat edellä mainituista tekijöistä.

  • Polvilumpion ala- ja yläpuolisten jänteiden kiinnittymiset vaurioituvat usein yksittäisissä voimakkaissa ponnistuksissa tai hypyissä
  • Tavallisemmin vamman taustalla on myös liikunnan yhteydessä tapahtuva polven etuosan kuormittumisen virhe
  • Vääränlaisen kuormittumisen taustalla voi olla alaraajojen heikko voimataso tai ongelmat lihastasapainossa
  • Ylipaino ja heikko peruskunto (kestävyys, iskutuskestävyys, voima ja liiketaidot) altistavat erilaisille tukielimistön vammoille
Hyppääjän polvi on tuttu rasitusvamma etenkin pallopelien kaltaisissa lajeissa, jotka vaativat nopeita pysähdyksiä ja kiihdytyksiä tai toistuvia hyppyjä ja potkuja.
hyppääjänpolvi

Fysioterapeuttina kohtaan paljon ongelmia joiden, keskeisenä taustatekijänä on alaraajojen toiminnallinen liikehäiriö ja ongelma, joka aikaansaa vääränlaista kuormittumista polven alueelle.

  • Tällöin jänteiden epätasainen rasitus kuormittaa ja ärsyttää osaa jänteistä
  • Seurauksena on ärsytystulehdus, joka voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa jopa kudosmuutoksia, kuten jänteen paksuuntumista ja arpeutumista
  • Pahimmillaan hyppääjän polven paraneminen voi viedä kuukausia

Tämän takia nilkan, polven ja koko alaraajan toiminallisen puolen tarkistaminen on olennaista pidemmän aikavälin suhteen.

Asianmukainen hoito

Akuuttivaiheen hoidossa tärkeintä on reagoida asiaan heti ja keventää polvea provosoivaa liikuntamuotoa/harjoitetta.

Levon, kylmähoidon ja tulehduskipulääkekuurin tarkoituksena on rauhoittaa tulehdustila mahdollisimman nopeasti. Alkuvaiheen jälkeen asianmukainen ja progressivinen kuntoutus (voima ja hallinta sekä liikkuvuus) on välttämätöntä vamman uusiutumisriskin minimioimiseksi.

  • Tulehduksen vähentäminen kuormitusta keventämällä ja kylmähoidolla
  • Tarvittaessa oireiden lievittämiseen myös tulehduskipulääkitys
  • Etureiden lihaksien liikkuvuuden parantaminen, lihaskalvojen käsittely ja hieronta

Koska hyvin toimivat lihakset vähentävät jänteisiin kohdistuvaa rasitusta, voiman ja lihastasapainon maltillinen kehittäminen vähentävät polven etuosan vääränlaista kuormittumista. Etureiden niin kutsuttu eksentrinen (jarruttava lihastyövaihe) harjoittelu on tehokasta erilaisissa jännevammoissa. Eksentriset harjoitteet tulee tehdä asianmukaisilla linjauksilla ja huolellisesti ohjeen mukaan.

Polvilumpiojänteen keskiosassa sijaitsevien jännevammojen kuntoutuksessa on saatu hyviä tuloksia urheilijoilla eksentrisillä harjoituksilla, joissa jännettä totutetaan hallituilla jarruttavilla liikkeillä asteittain kestämään kuormitusta. Aivan jänteen kiinnityskohdassa olevissa jännevammoissa eksentrinen harjoittelu ei tutkimusten valossa tuota yhtä hyviä tuloksia kuin jänteen keskiosan vammoissa. Urheilussa oleellisen tärkeää on kiinnittää huomiota myös alaraajan linjauksiin alastuloissa ja ponnistuksissa. Hyvä linjaus tarkoittaa, että lonkka, polvi, ja II-varvas osoittavat samaan suuntaan. Tähän päästään kun lantion, keskivartalon ja jalkaterän tukilihaksia harjoitetaan kohdennetusti ja säännöllisesti.

Pitkittyneen hyppääjän polven hoidossa voidaan tarvittaessa käyttää myös leikkaushoitoa, jossa poistetaan yleensä polvitähystyksen lisäksi polvijänteen yläosaan jäänyt sairas ja haittaava kudos ja tarvittaessa jänteen revennyt osa kiinnitetään takaisin lumpioon.

Ennaltaehkäisy

Voima -ja lihastasapaino ovat hyppääjän polvi -oireen ennaltaehkäisyn avaintekijät. Koska yleisin hyppääjän polven syy on pitkäaikainen polven etuosan kuormittumisen virhe, on suoritustekniikkaan kiinnitettävä erityistä huomiota oireen välttämiseksi.

Hyppääjän polven uusiutumisriskiä voidaankin tehokkaimmin pienentää selvittämällä oireiden syyt ja korjaamalla ne. Vaivasta on mahdollista päästä eroon kun huomioidaan seuraavat asiat:

  • Asianmukainen ja monipuolinen aktivoiva lämmittely
  • Rasituksen ja levon huomioiminen harjoittelun suunnittelussa
  • Järkevä ja säännöllinen jalkojen voimaharjoittelu
  • Oikeat jalkineet
  • Omaan kuntopohjaasi sopiva liikuntamuoto
  • Ylimääräisen rasvamassan sulattelu pois ennen vaativampia liikuntasuorituksia

Terveisin,

Marko Kuoppasalmi

Fysioterapeutti ja Personal Trainer

Valmentajaprofiilini

Kirjoittaja

personal trainer marko kuoppasalmi

Marko Kuoppasalmi

Fysioterapeutti & FAF Personal Trainer

Katso profiili
group Created with Sketch.

Blogi

Treenaa terve, vahva ja kivuton selkä. Osa 2.

Edellisessä osassa kävimme läpi selkäkipujen ennaltaehkäisyä. Tällä kertaa selvitämme, mitä tutkimukset sanovat selkäkipujen hoidosta harjo...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.

Mitä on onnistunut painonhallinta?

Voit tiputtaa painoa oikeastaan millä dieetillä tahansa. Kaikille dieeteille on yhteistä ruoka-aineiden rajoittaminen, joka johtaa pienempään ene...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.