Tenniskyynärpään hoito ja oireet

kirjoittanut Marko Kuoppasalmi

Tenniskyynärpään hoito ja oireet ovat melko yleinen syy hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle.

Tenniskyynärpää on tavallisin kyynärpään rasitusvamma. Sillä tarkoitetaan kyynärpään ulkosyrjässä esiintyvää kipua ja kosketusarkuutta, joka on hyvin tavallinen kiputila myös urheilun normaalissa arjessa.

Työperäistä tai kuntoilusta johtuvaa tenniskyynärpäätä ehkäisevät tehokkaasti kipua aiheuttavan kuormituksen vähentäminen, vastavaikuttajalihasten vahvistaminen ja oireita aiheuttavien lihasten venytykset. Tenniskyynärpään hoito on monipuolista, johon vaikuttavat vahvasti oireiden taustalla olevat perimmäiset syyt.

Tenniskyynärpään hoito ja oireet

Varsinaisina tenniskyynärpään riskitekijöinä pidetään esimerkiksi työperäistä liikkeen toistuvuutta, voimankäyttöä, vetoisuutta, kylmyyttä, tottumattomuutta ja lihaksen mikrovammoja.

Tenniskyynärpäätä esiintyy runsaasti sellaisissa työtehtävissä työskentelevillä, joiden työhön kuuluu toistuvaa ranteen ja sormien ojentajalihasten kuormitusta. Vammariski kasvaa edelleen, jos kuormitukseen liittyy samanaikainen kyynärvarren ulkokierto.

tenniskyynärpään hoito ja oireet

Tenniskyynärpään aiheuttama kipukohta kyynärnivelessä. Lähde: Terveyskirjasto

Tenniskyynärpään hoito ja toipuminen

Käden ja kyynärvarren rasitussairauksista on annettu käypähoitosuositus. Suosituksessa todetaan, että valtaosa rasitusvammoista paranee muutamassa viikossa rasituksen loputtua ja vain pieni osa kroonistuu.

Tenniskyynärpään hoito perustuu

  1. rasituksen lopettamiseen
  2. korvaavaan harjoitteluun sekä
  3. ”wait and see” – tyyppiseen konservatiiviseen seurantaan.

Käden laittaminen täydelliseen lepoon ei ole kuitenkaan suositeltavaa, sillä tutkimuksien mukaan järkevästi ja nousujohteisesti suunnitellusta lihaskuntoharjoittelusta voi olla hyötyä.

Tyypillisenä hoitolinjana on kuormituksen vähentäminen, kuntouttava voimaharjoittelu, tenniskyynärpääoireita aiheuttavien lihasten venyttäminen ja eksentriset eli jarruttavaa lihastyötä kehittävät harjoitukset sekä erilaisten tukisiteiden ja teippauksien käyttäminen.

Tenniskyynärpäälle, kuten myös muille rasitusvammoille altistavat usein virheet liikunnan annostelussa. Liikuntaa harrastetaan liian paljon ja liian nopeasti. Kaikki liikunta tulee rakentaa tukevalle pohjalla, jolloin kehon kudokset vahvistuvat kestämään kovaakin kuormitusta. Näin kuormituksen ja levon oikea suhde suojaa kuntoilijaa rasitusvammoilta. Lisäksi työperäisiä rasitusvammoja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi työn tauottaminen, vastavenytykset, hyvä fyysinen kunto, riittävä lepo ja työn vaatimien liikkeiden monipuolistaminen.

Apua fysioterapeutilta

Jos tenniskyynärpään oireet eivät lievity kohtuullisen nopealla aikavälillä itsehoidolla, levolla ja rasituksen vähentämisellä, niin kannattaa hakeutua lääkärille tai fysioterapeutin vastaanotolle. Ongelman hoitamista ei kannata lykätä liian pitkään, vaiva voi turhaan pitkittyä ja muuttua yhä vaikeammaksi hoitaa ja kuntouttaa.

Kuntokompassin Personal Training Studiolta apua tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloihin saat kokeneelta fysioterapeutilta. Fysioterapiamme painotus on vahvasti aktiiviseen tekemiseen ohjaavaa. Sen tavoitteena on terveellisten elämäntapojen pysyvä omaksuminen sekä fyysisen toimintakyvyn parantaminen sekä ylläpitäminen. Tavoitteellisen kunto- ja terveysliikuntasuunnitelman pohjalle rakentuva Fysioterapiaprosessi sisältää perusteellisen fysioterapeuttisen arvioinnin ja tutkimisen, joiden pohjalta pyritään korjaamaan kehon lihasepätasapainoa sekä kiputiloja ja erilaisa liikehäiriöitä. Älä anna siis tenniskyynärpään rajoittaa liikkumistasi ja häiritä arkeasi turhaan. Voit tiedustella fysioterapiapalveluistamme suoraan täältä.

Artikkeli on lyhennelmä alkuperäislähteestä:

Selänne, J. & Seuri, M. 2008. Tenniskyynärpää kuriin rasitusta vähentämällä ja lihaksia vahvistamalla. Liikunta ja Tiede,45,5,s.30-31.

 

Kirjoittaja

personal trainer marko kuoppasalmi

Marko Kuoppasalmi

Fysioterapeutti & FAF Personal Trainer

Katso profiili
group Created with Sketch.

Kokemuksia

fysioterapeutti juha niskala haastattelu

Karoliina 32v. sanoo

Ensitapaamisessa kysyttiin tavoitetta treenaamiselle, eikä minulla ollut mielessä muuta kuin kivuista eroon pääseminen. Nyt pystyn katsomaan jo hieman pidemmälle ja asettamaan uusia tavoitteita. Kahdeksan vuotta vaivanneet valtavat kivut ovat  pääsääntöisesti hävinneet – alle vuodessa – ja minulla on alkanut uusi elämä. ...

Lue kokonaan
group Created with Sketch.

Blogi

Treenaa terve, vahva ja kivuton selkä. Osa 1.

Selkäkipu on todella yleinen vaiva. Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kärsii selkäkivuista elämänsä aikana. Lisäksi useimmilla heistä on ollut ...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.