Akillesjänteen kipu ja tulehdus

kirjoittanut Marko Kuoppasalmi

Akillesjänteen kipu ja tulehdus on kohtuullisen yleinen ongelma aktiiviliikkujalla. Akillesjänteen rooli on toimia pohjelihasten ja kantaluun välillä välittäjänä tilanteissa joissa ponnistetaan. Jänne luonnollisesti aktivoituu myös jarrutusvaiheessa ja hallitsee liike-energian varastoitumista pohjelihakseen.

Kun akillesjänteessä esiintyy kipua se paikantuu useimmiten jänteen keskialueelle. Myös kantaluun kiinnityskohta on tyypillinen kipukohta.

Käsin kosketeltaessa jänteessä voi tuntua paksuuntuma tai patti. Voimakkaasti tulehtuneet kiinnikkeet aiheuttavat usein myös narinaa muistuttavaa ääntä.

Akillesjänteen oireiden hoito

Hoitoa lähestyttäessä on tärkeää erottaa aina oireen hoitaminen ja todellisen taustasyyn selvittäminen sekä korjaaminen.

Akuuttivaiheessa tehokkain ja tärkein hoitomuoto on kuormituksen keventäminen ja lepo.

Oireita voidaan myös lieventää kylmähoidolla ja tulehduskipulääkekuurilla. Mikäli jänteestä kuuluu selkeää narinaa ja narskuntaa lääkärin määräämä tulehduskipulääkekuuri on perusteltu.

Tulehduskipulääkekuurin yhteydessä on erittäin tärkeää muistaa seuraava:

Vaikka kipu vähenisikin, rasitusta tulee välttää edelleen koko kuurin ajan. Jos jännettä kuormitetaan ja syödään tulehduskipulääkkeitä, ongelma ei tule poistumaan vaan kivut palaavat hyvin todennäköisesti välittömästi kuurin lopettamisen jälkeen.

Jalkojen 100 % ja pidempiaikainen lepuuttaminen on usein mahdotonta. Tämän takia käytettävät jalkineet on hyvä huomioida akuuttivaiheen yhteydessä.

Panosta jalkineisiin, jotka ovat:

  1. Riittävän jämäkät kiertosuunnassa
  2. Iskua riittävästi vaimentavat

Tarvittaessa iskunvaimentimena voidaan käyttää myös  jalkineisiin asetettua dynaamista tukipohjallista.

Akuuttivaiheen hoidon keskeisimmät periaatteet:

  1. Kuormitus välittömästi minimiin
  2. Tulehduskipulääkekuuri
  3. Asianmukaiset jalkineet
  4. Kylmähoito

Reagoimalla tulehdukseen ja kipuun riittävän nopeasti vältät todennäköisesti sen pahimman skenaarion: leikkauspöydän.

Eksentrinen lihastyö tehoaa

Kuntoutumisen suhteen keskiössä ovat kuormittamisen perusperiaatteet ja eksentrinen eli jarruttava lihastyövaihe. Aivan ensimmäiset harjoitteet on järkevää olla isometrisiä jossa lihas supistuu, mutta lihastyö on vain staattista eikä venymistä ja lyhenemistä tapahdu.

Eksentrinen lihastyö toimii tehokkaasti useiden jänteen keskiosan kiputilojen kuntouttamisessa. Pohjeharjoitteita (esim. video alla) on hyvä tehdä sekä polvi koukussa, että polvi suorana. Ensin mainitussa vahvistuu pohkeen yläosa (gastrognemius) ja jälkimäisessä vastaavasti pohkeen alaosa (soleus).

Alla olevassa videossa näet yhden esimerkin miten pohjelihakselle voidaan kohdistaa jarruttavaa / eksentristä lihastyötä.

Selvitä ongelman todellinen taustasyy

Kuten useimmissa rasitusvammoissa tietyn alueen kipu on vain sekundaarinen oire ja usein seuraus siitä, että jossain vartalossa on liike –ja toimintahäiriö. Tämä vaatii usein aiheeseen vihkiytyneen fysioterapeutin speisifiä tutkimista. Nilkan alueen toiminnalliset häiriöt ovat varsin yleisiä tänä päivänä.

Nilkan liikkuvuus

Vaatimustaso optimaaliselle nilkan liikkuvuudelle on arkielämässä melko maltillinen. Esimerkiksi kävelyssä nilkan koukistussuunnan liikkuvuuden vaatimustaso ei ole kovinkaan suuri. Erinomaisesta liikkuvuudesta ei kuitenkaan ole haittaa. Vastaavasti useissa alavartalon voimaharjoitteissa nilkan liikkuvuudella on sen sijaan isompi merkitys.

Nilkan mallikas koukistussuunnan liikkuvuus on yksi tärkeä perusedellytys esimerkiksi optimaaliselle kyykyn ala-asennolle.

Alla olevassa videossa on esimerkki miten voit arvioida nilkan liikkuvuutta ja sen paranemista.

Ennaltaehkäisy

Akillesjänneongelmia voi ennaltaehkäistä valitsemalla sopivat ja riittävän jämäkät jalkineet.

Säären ja jalkaterän erinomainen lihaskunto ja optimaalinen toiminta auttavat myös ehkäisemään akillesjänteen rasitusoireiden syntyä.

Huomionarvoista on myös keskittyä tasapainoiseen harjoitusviikon toteutumiseen. Anna tukielimistölle tarvittava aika palautua ja vahvistua.

Ennaltaehkäisy tiivistettynä

  • Panosta jalkineisiin
  • Huomioi harjoittelussa pohkeiden ja säären alueen lihakset
  • Tee harjoitteita jotka kehittävät tasapainoa ja proprioseptiikkaa
  • Huomioi harjoittelun ja levon tasapaino
  • Lisää kuormitusta asteittainen
  • Tendinopatia eli jänteen alueen tulehdus syntyy usein hitaasti
  • Johtuu liiallisesta (tai liian vähäisestä) kuormituksesta
  • Ongelma ei korjaannu poppaskonsteilla vaikka kivut häviäisivätkin hoidon seurauksena
  • Jännettä tulee vahvistaa oikein, jotta se on toimintakykyinen ja kestävä

Apua akillesjänteen kuntoutukseen, alarajaan optimaaliseen toimintaan ja vammojen ennaltaehkäisyyn tarjoaa Kuntokompassilla fysioterapeutti.

 

Kirjoittaja

personal trainer marko kuoppasalmi

Marko Kuoppasalmi

Fysioterapeutti & FAF Personal Trainer

Katso profiili
group Created with Sketch.

Blogi

Treenaa terve, vahva ja kivuton selkä. Osa 1.

Selkäkipu on todella yleinen vaiva. Kahdeksan kymmenestä aikuisesta kärsii selkäkivuista elämänsä aikana. Lisäksi useimmilla heistä on ollut ...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.

Selkäkipu – Miten pääset eroon siitä?

Selkäkipu voi olla piinaavaa ja lamaannuttavaa. Tunnetko vihlovaa kipua alaselässä sukkia jalkaan laittaessa? Tuntuuko selkäsi olevan kuin tulessa...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.