laihdutus

”Timmi mimmi” – Katin tarina

kirjoittanut Jenni Eskelin

Mistä kaikki lähti liikkeelle?

Vuosi sitten aloitin treenaamisen Jennin kanssa. Kun olin asiaa muutaman kuukauden pyöritellyt, havahduin, että olen ohjannut ryhmäliikuntatunteja yli kymmenen vuotta ja ikäkin pyöristyisi pian neljään kymmeneen.

Kuin huomaamatta, jo useampi vuosi sitten, oma treeni oli korvautunut sijaistuksilla ja muilla lisätunneilla. Ja jos omaa treeniä tuli tehtyä, oli se lähinnä lenkkeilyä tai muiden tunneilla käyntiä, joka ei antanut vastapainoa eikä tukenut spinning ja jumppatuntejani. Tällöin oma treeni oli lähinnä kuluttavaa jo muutoinkin suuren jumppamäärän vuoksi. Aerobinen kuntoni oli hyvä ja moni varmaan ihmetteli PT:n palkkaustani. Mutta en kehittynyt, eikä minulla ollut tavoitteita, olin junnannut jo vuosia lähes paikoillani. Tiesin tarvitsevani tavoitteet, motivaattorin ja suunnitelman. Päättäväisyyttä minulta ei puutu, kun olen itselleni ja ennen kaikkea jollekin muulle tilivelvollinen.

Salitreenauksen aloittaessani nuorimmaiseni oli juuri täyttäny kaksi ja vanhempi lapsistani lähenteli neljää. Olin palannut töihin nelipäiväisenä 7 kk aikaisemmin ja olimme jotakuinkin saaneet arjen toimimaan. Meille molemmille vanhemmille treenaaminen on tärkeää ja siksi se menee ajankäytössämme tärkeysjärjestyksen top kolmeen.
Päätin ottaa jumppia viikkoon vain kahdelle illalle, joten suunnittelimme saliohjelman tämä huomioiden kahdelle päivälle. Tällöin liikuntakertoja viikkoon tuli yhteensä neljä. Se on monta kertaa kahden lapsen äidille, mutta onneksemme on sidosryhmät, salien hoitopaikat ja kotonakin on oiva välineistö ohjelman soveltamiseen. Myönnän joskus poteneeni huonoa omaatuntoa ajankäytöstäni, mutta näin jälkeenpäin ajatellen tarvitsin myös aikaa itselleni. Päivätyöni on myyntiä, jumpat asiakkaille ja muu aika perheelle. Oma treenaaminen tuli todella tarpeeseen – ihan itselle.

Tuloksia alkoi näkymään nopeasti?

Alku oli kehityksen suhteen vauhdikasta. Harjoituspainot nousivat nopeasti ja kesän jälkeen peilissäkin alkoi näkymään muutoksia. Jenni innosti minua todella mainiosti ja aloin oikeasti nauttimaan saliharjoittelusta – erityisesti sen jälkeisestä euforisesta olosta. Opin valmennuksen aikana ymmärtämään, ettei olo salilta lähtiessä tarvitse olla kuin olisi ohjannut 2,5 tuntia järkyttävällä sykkeellä (täysin uupunut), vaan erinomaisen tuntuman saa aikaan loppuun viedyillä sarjoilla ja erityisesti puhtaalla suoritustekniikalla. Tajusin, että minua motivoi voiman kehitys eli painojen lisäys enemmän kuin vartalon muokkaus, vaikka niitäkin on toki mukava ollut huomata. Jokusen kerran on Jennin kanssa vähän painoja vähennettykin, kun olen niitä jopa liian innolla lisännyt. Sellaiset asiat kuin yksi leuanveto lisää tai kyykkypainojen lisäys ovat erityisesti motivoineet viemään projektia jatkuvasti uudelle tasolle.
inbody
Vuoden aikana tarttui 2kg lihasta ja rasvamassakin tirisi vaikkei sitä paljoa lähdössäkään ollut
muscularback
Lihaserottuvuus alkoi lisääntymään mukavasti saliharjoittelun mukaan ottamisen jälkeen
Olen joutunut tekemään töitä tosi paljon puhtaiden suoritustekniikoiden kanssa. Montaa liikettä olemme hioneet koko ajan paremmaksa – aina on varaa kehittyä. Jenni on antanut minulle hyviä vinkkejä liikkeistä, joita olen voinut tehdä kotona ja opettaa muillekin jumpissa, jotka auttavat oikean tekniikan löytämisessä. Väitän, että selkävaivanikin on siitä syystä pysynyt aisoissa.
Tajusin lepopäivien merkityksen todella konkreettisesti. Automaattisesti kalenteriin syntyvät kevyet viikot – työmatkojen ym. vuoksi, paransivat tuloksia. Ruokailujen merkitys on korostunut, vaikkei varsinaista ongelmaa aiemmin ollut, mutta olen entistä tarkempi ateriarytmin kanssa. Tai siis elimistöni on. Vuoden aikana olen oppinut käyttämään palautusjuomia, kantamaan mukana välipaloja ja syömään riittäviä annoksia. Jennissa minua erityisesti motivoivat: hänen pirteytensä ja ammatitaitonsa, Jenni on vaativa ja peräänantamaton. Hän palaa asioihin, niin kuin on sovittu ja motivoi viesteillään. Parasta on tietysti ollut jaettu ilo kehityksestä ja se miten herkällä korvalla Jenni osaa kuunnella. Sopivin väliajoin ohjelman muutokset osittain tai kokonaan ovat pitäneet virkeinä ja motivaation korkealla. On se vaan hienoa nyt katsoa vuoden treenipäiväkirjaa ja todeta, että pystyin pitämään kahdesta salitreenikerrasa viikossa kiinni. Ja nyt en enää niistä luovu!
Kiitos Jenni ja Kuntokompassin tiimi!

trainingplan

Harjoituspäiväkirjaa kiva katsella vuosi takaperin – jotain on tullut tehtyä

gains

Timmi mimmi ei voi muuta sanoa – Matkaan tarttui paljon eväitä jatkoa ajatellen, harjoittelu / lepo tasapainossa ja suorituskyky uudella tasolla

Kirjoittaja

personal trainer jenni eskelin

Jenni Eskelin

Fysioterapeutti & Fustra Personal Trainer

Katso profiili
group Created with Sketch.

Blogi

Treenaa terve, vahva ja kivuton selkä. Osa 2.

Edellisessä osassa kävimme läpi selkäkipujen ennaltaehkäisyä. Tällä kertaa selvitämme, mitä tutkimukset sanovat selkäkipujen hoidosta harjo...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.

Mitä on onnistunut painonhallinta?

Voit tiputtaa painoa oikeastaan millä dieetillä tahansa. Kaikille dieeteille on yhteistä ruoka-aineiden rajoittaminen, joka johtaa pienempään ene...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.