inbodymittaus

Inbodymittaus

Inbodymittaus on tärkeä apuväline valmentajiemme päivittäisessä työskentelyssä. Sen avulla saadaan monipuolisempaa informaatiota kehonkoostumusprofiilista pelkkään vaakalukemaan verrattuna. Inbodymittaus on tärkeä osa valmennusten alkukaroitusta ja edistymisen seurantatoimenpiteitä.

Lue alta mihin mittausmenetelmä perustuu, miten siihen tulee valmistautua ja mitä kaikkea se kertoo kehosi koostumuksesta.

Miten inbody toimii?

Inbodymittaus määrittää sähkön johtavuutta vartalossa. Mittaus pohjautuu useampitaajuiseen ja alhaiseen sähkövirtaan, jota laite kierrättää kehon läpi testiä tehtäessä.

Käytännössä inbody mittaa nesteen määrää kehossa, ja taustatietojen, sähkövirran kiertonopeuden ja erilaisten laskentakaavojen perusteella laite arvioi lopulta kehon rasvaprosentin. Laite on helppokäyttöinen ja nopea tapa mitata kehon rasvaprosentti.

Koska inbodymittaus perustuu kehon nestetasapainoon, on testiin valmistautuminen tärkeää vakioida ravinnon, nesteen ja liikunnan suhteen.

Virtsarakon tulee olla tyhjä. Liikunta voi joko lisätä nestettä kehossa tai vähentää sitä, joten suositeltavaa on, että mittausta edeltävän vuorokauden aikana ei harrasteta kuntoliikuntaa. Mittaus olisi hyvä suorittaa aina samana viikonpäivänä ja myös vuorokauden aika on tärkeää vakioida. Naisilla mittauksessa tulee huomioida myös kuukaudenaika, sillä kuukautiskierto vaikuttaa nestetasapainoon.

Inbodymittaus & valmistautuminen:

Nestetasapainon vakioiminen on keskeisintä inbody mittauksen luotettavuuden takaamiseksi. Alla on listattuna asioita jotka vaikuttavat nestetasapainoon ja jotka tulisi vakioida mahdollisimman tarkkaan mittauksen luotettavuuden takia.

Vakioitavat asiat:

  • Vuorokauden aika tulisi olla sama
  • 3 tunnin paasto ennen mittausta (ei ruokaa ja juomaa)
  • Vakioitu vaatetus (huom. laitteen vähentämä osuus)
  • Juuri ennen mittausta hyvä käydä WC
  • Korut pois ennen mittausta
  • Ei raskasta fyysistä harjoittelua 24 tuntiin ennen mittausta
  • Ei suihkua juuri ennen mittausta
  • Ei alkoholia 2 vrk ennen mittausta
  • 5min seisaallaan ennen mittausta (mittausta ei heti nousun jälkeen)
  • Talvella ruumiin lämmön tasaaminen 20 minuuttia ennen mittausta
  • Tarkka pituus tärkeä laitteeseen syötettävä taustatieto

Mittausta ei tehdä / huomioitava tulkinnassa mikäli henkilöllä on:

  • Virtsaneritystä lisäävä lääkekuuri
  • Naisilla kuukautiset
  • Sydämen tahdistin
  • Raajaproteesi tai keinonivel

Inbodymittaus – raporttilomake:

Alla olevasta raportista näkyy, että inbodysta saatava data on monipuolista luettavaa.

Tärkeimmät seuraatavat muuttujat:

  1. Kehon kokonaispaino (kg)
  2. Lihasmassa (kg)
  3. Rasvamassa (kg)
  4. Rasvaprsentti (%)
  5. Lepo-aineenvaihdunta (kcal)
  6. Sisäelinrasva (viitehaarukka 1-9)

inbodymittaus

Inbodyn virhemarginaalit

Kaikissa mittausmenetelmissä on omat virhemarginaalinsa – näin on myös inbodylla. Tulosten tulkinta vaatii kokeneen ammattilaisen, joka on tehnyt mittauksia paljon ja osaa ottaa eri tekijöiden vaikutukset tuloksessa huomioon. Inbodyn rinnalla on hyvä pitää myös muita mittausmentelmiä kuten ympärysmitat ja kuvat sekä harjoituspainoprogressio.

Inbodylaitteen tulisi olla myös aina sama. Pelkkä malli ja merkki eivät riitä. Laitteen kalibrointi vaikuttaa ja tätä kautta eroja syntyy helposti.

Keskeisin vakioitava asia mittauksen luotettavuuden näkökulmasta on kehon nestetasapaino. Mitä isompia eroja kehon nesteissä on sitä suurempi virhemarginaali on olemassa.

Alle on listattu myös muutamia tekijöitä jotka vaikuttavat kehon nesteisiin. Mitä suurempi ero kehon nesteissä on sitä enemmän tulosten tulkinta vaatii tarkuuttaa mittajalta.

  • Muutokset ruokailun hiilihydraattimäärissä vaikuttavat kehon nestemäärään
  • Kreatiinin käyttö vaikuttaa kehon nesteisiin
  • Osa lääkkeistä saattaa vaikuttaa kehon nesteisiin
  • Jos imetät tai olet raskaana kehon nestemäärä usein erilainen vrt. normaali

Normaalista poikkeavan alhainen rasvaprosentti lisää myös virhemarginaalia. Naisilla alle 18% ja miehillä vastaavasti alle 10% ovat rajat jotka alitettaessa absoluutisen tuloksen luotettavuus alkaa kärsimään.

Loistava apuväline edistymisen seurantaan

Summa summarum. Inbody on loistava apuväline valmentajalle ja valmennettavalla. Käytämmekin useissa valmennuksissamme sitä keskeisenä alkutilanteen kartoitus ja jatkon seurantamentelmänä. Etenkin jos asiakkaan tavoite liittyy kehonkoostumuksen muuttamiseen (laihtuminen/kiinteytyminen), niin kyseinen mittausmenetelmä on erinomainen tapa saada apua tavoitteen asetteluun ja seurantaan.

Tule selvittämään oma kehonkoostumuksellinen tilasi Kuntokompassin Personal Training Studiolle

Mittauksen pääset ostamaan TÄSTÄ ja linkin takaa löydät ohjeet ajanvaraukseen.

Lisää aiheesta:

Blogi

Kyykky 10 yleisintä virhettä ja huomioitavaa asiaa

Kyykky - Tiukka fakta heti alkuun: Ei ole olemassa yhtä ainoata ja oikeaa tapaa kyykätä. Jos joku sinulle näin väittää ...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.

Kiinteytys – Lue miten se tehdään tehokkaasti

Kiinteytys. Näin vastaa moni asiakkaamme, kun kysytään mikä asetetaan projektin päätavoitteeksi. Käyn kirjoituksessa läpi ...

Lue artikkeli

group Created with Sketch.

Ota yhteyttä

Varaa aika ilmaiseen ensitapaamiseen

Täytä ystävällisesti alla oleva yhteydenottolomake. Otamme sinuun mahdollisimman pian yhteyttä ja sovimme tapaamisen Helsingin Personal Training Studiolle.

Jotain meni vikaan. Täytithän pakolliset kentät? Yritä myöhemmin uudestaan

Kiitos yhteydenotosta!

Lähetä