Roope Rissanen

Liikunnanohjaaja, AMK & Personal Trainer

Asenne alussa ratkaisee lopputuloksen

Taustaa

Heippa! Olen Helsingistä kotoisin oleva liikunta-alan ihminen, joka tunnistaa Kuntokompassin Personal Training Studiolla reippaasta hymystä ja touhuavasta yleiskuvasta. Oma paloni liikunta-alaa kohtaan alkoi oman harjoittelun ja harrastuksien kautta. Tämän jälkeen huomasinkin liikunnan olevan minun juttuni.

Personal Trainer Roope Rissanen

Nuorempana harrastin paljon kamppailulajeja, jonka jälkeen mukaan astui sulkapallo, jossa edelleen kisaan aktiivisesti A-tasolla. Kilpalajini ohessa pidän monipuolisesta fysiikkaharjoittelusta osa-alueesta riippumatta. Muita liikuntaan liittyviä kiinnostuksen kohteitani ovat patikointi, palloilulajit ja pakara-aktivaatio;)

Liikunnan lisäksi touhuavaiseen elämääni mahtuu jonkun verran musiikin harrastusta soittamisen muodossa. Olenkin useasti päässyt kuulemaan basistivitsejä, joita siivittää fakta, että olen vasenkätinen. Kun töiltäni ja harrastuksiltani ehdin, pyrin myös pääsemään patikoimaan aika-ajoin metsään vuodenaikaan tai seuraan katsomatta.

Personal Trainerina Kuntokompassilla minulla on melko laaja asiakaskunta, johon kuuluu niin ryhmä- kuin yksilövalmennettavia. Ryhmävalmennuksia olen tehnyt myös päälajini puolesta usean vuoden ajan.

Personal Trainer Roope Rissanen

Valmennusfilosofia

Valmentajana pääprioriteettejani ovat valmennettavan tavoitteet ja niiden saavuttaminen. Pyrin pääsemään harjoitteluun tehokkaasti kiinni turvallisuudesta kuitenkaan tinkimättä.

Niin omassa kuin valmennettavienkin harjoittelussa pyrin tuomaan kehittävien ja palauttavien harjoitusten kontrastin esille. Kovaan kuntoon pääsemiseksi ei tarvitse rehkiä joka päivä täydellä teholla. Olennaista on löytää tasapainoinen harjoitusrytmi. Yhdistämällä laadukas ja tasapainoinen harjoittelu sekä monipuolinen ravitsemus saadaan erinomaisia tuloksia – ilman yltiöpäisiä harjoitusmääriä.

Mielestäni keskeinen asia on innostuksen synnyttäminen liikuntaa kohtaan. Ilman tätä pitkänjänteinen ja säännöllinen harjoittelu ei ole mahdollista. Kehon muokkaaminen ja äärirajoille meneminen on minulle henkilökohtaisesti itselle erittäin tuttua puuhaa. Tähän pohjautuen pystyn myös ymmärtämään muiden kehon ja mielen asettamia rajoja sekä toimimaan näiden pohjalta.

Pyrin antamaan riittävästi haasteita valmennettavalle, jolloin hänellä on mahdollisuus kokeilla omia rajojaan ja ylittää ne niin fyysisellä kuin henkiselläkin puolella. Itsensä ja oman kehonsa tunteminen on tärkeää ja sitä ei välttämättä saavuteta meditoimalla kotisohvalla. Nopeat superdieetit eivät ole se oikea tapa löytää innostusta liikuntaan, vaan liikunnan tulisi olla päivittäinen osa elämää. Huomaa nauttivasi liikunnasta niin se vie sinut mennessään.

Oma hyvinvointi

Olen jo vuosia elänyt niin, että liikunta on ollut osa joka päiväistä elämääni. Tämä juurtaa juurensa siitä, että nautin siitä mitä teen. Olen löytänyt liikunnasta ilon ja vuosien myötä se on jalostunut yleispäteväksi avuksi monelle eri elämän osa-alueelle.

Omat harjoitusmääräni ovat sulkapallon kilpakausien aikana (kevät ja syksy) melko suuria. Lajispesifi harjoittelu vie kohtuullisen paljon aikaa, mutta pyrin kuitenkin pitämään riittävästi palauttavia päiviä sekä keventämään harjoittelua aika-ajoin. Lajiharjoittelun lisäksi tykkään viettää aikaa kuntosalilla harjoittaen nopeutta ja voimaa joko kehonpainolla tai mekaanisia kuormia käyttäen. Lajini takia perinteinen kuntosaliharjoittelu ei kuulu säännöllisenä osana harjoitteluuni vaan painottuu enemmän lajia tukevaan harjoitteluun kuten nopeusvoima erilaisin hyppely- ja loikkaharjoittein.

Personal Trainer Roope Rissanen

Vuosien varrella olen saanut kilpaurheilun myötä joitain urheiluvammoja, joiden kanssa olen joutunut kantapään kautta huoltamaan kehoani. Tämän myötä olen oppinut arvostamaan tervettä kehoa ja sisällyttämään säällöllistä huoltavaa harjoittelua omiin rutiineihin. Esimerkiksi foamroller on arjessa kaikkialle kulkeutuva työkalu. Pyrin myös aika-ajoin pitämään hiukan pidemmän tauon urheilusta. Tämä on erittäin tärkeää, että palaudun niin henkisesti kuin fyyisesti kauden rasituksista.

Henkisesti pyrin antamaan itselleni päiviä, jolloin ei tarvitse tehdä mitään. Nämä päivät usein kuluvatkin kavereita nähdessä ja soitellessa. Pidemmän vapaan sattuessa pyrin lähtemään reissuun, sillä tunnen ympäristön vaihtuessa myös stressitasojeni laskevan.

Tavoitteet treenirintamalla:

Pyrin terveystilanteen sallimissa rajoissa nousemaan hetkeksi SM-tasolle sulkapallossa ja haluan katsoa mihin rahkeet riittävät omalla kohdallani. Muita tavoitteita ovat kyltymätön jano plyometriikkaharjoitteisiin (pomput) ja tietenkin trainerimme Sampsa Kauton haastaminen mitä ihmeellisimmissä kehonpainoliikkeissä

personaltrainerrooperissanen

Koulutus:

  • Kuntokompassi Personal Trainer
  • Liikunnanohjaaja AMK
  • Sulkapallovalmentaja (I-taso + minisulkis)
  • Instagram @rimpularoope