Maria Heinonen

Fysioterapeutti & Personal Trainer

Olen työtäni kunnioittava terveys- ja liikunta-alan ammattilainen. Pohjakoulutukseltani olen fysioterapeutti ja personal trainer työt olen keskittänyt Helsinkiin Kuntokompassin PT studiolla. Juureni sijaitsevat Varsinais-Suomessa, pienellä paikkakunnalla, meren läheisyydessä. Lapsesta asti olen liikkunut paljon luonnossa ja nauttinut meressä sekä sen läheisyydessä toteutuneista aktiviteeteista. Lukion jälkeen muutin Tampereelle Varalan Urheiluopistoon, jossa sain monipuolista lajitietoutta ja polkuni kohti terveys- ja liikunta-alaa vain vahvistui. Opiskelin Satakunnan ammattikorkeakoulussa fysioterapeutiksi ja tein ohessa töitä ohjaten sekä lasten että aikuisten liikuntaryhmiä Porin naisvoimistelijoissa. Valmistuttuani ammattiin 2011 olen työskennellyt aktiivisesti sekä fysioterapian että liikunnan parissa. Ammattini ja tehtäväni on kehittää itseäni jatkuvasti, sillä alaan liittyvien tutkimusten määrä sekä laatu kehittyvät koko ajan. Kuntokompassissa toteutuvien töiden lisäksi työskentelen yhtä lailla fysioterapeuttina, joten tietous erilaisista tuki- ja liikuntaelinsairauksista sekä erilaisista terveydentiloista on vahva.  

Valmennusfilosofia: 

Näen ihmisen aina fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Lähtökohta hyvälle valmennussuhteelle on asiakkaan motivaatio tehdä lujasti töitä haluamansa asian eteen. Elämässä kaikille tulee jossain kohtaa eteen haasteita, jotka horjuttavat terveyttämme tai hyvinvointiamme. Tavoitteen asettaminen kohti haluttua, mutta realistista päämäärää kohti on tärkeää. Kokonaistavoite on jaettava pienempiin osiin, jotta positiivista vahvistusta tapahtuu riittävästi.  Valmennuksen kokonaisvaltaisuus tulee esiin siinä, että liikunnan suunnitelmallinen toteuttaminen edellyttää hyvää arjen hallintaa. Tämän takia liikuntasuoritusten muuttuminen mielekkäiksi viimeistään ajan kanssa on tärkeää. Kunnon kehittyessä arki kevenee, sillä päivittäiset askareet eivät kuormita enää samalla tavalla kuin heikompikuntoisena.  

Kaikilla on erilaiset lähtökohdat lähteä tavoittelemaan hyvää kuntoa. Lähtötilanteessa on huomioitava rehellisesti sen hetkinen kuntotaso ja muut mahdolliset lihasepätasapainot tai virheelliset liikemallit. Ensin on pyrittävä poistamaan mahdolliset liikerajoitukset, jotta keho kuormittuu mahdollisimman luonnollisella tavalla. Harjoittelun tulee toteutua turvallisesti, mutta itseään on uskallettava haastaa mukavuusalueen ulkopuolelle, jos haluaa nykytilanteesta eteenpäin. Progressiivisuus harjoittelussa on välttämätöntä, kun viedään kehon toimintakykyä seuraavalle tasolle.  

Ravintotottumukset ovat iso osa kehon hyvinvointia, joten sen suhteen on tehtävä oikeita ratkaisuja. En usko totaalikieltäytymiseen herkuttelussa tai mustavalkoiseen ajatteluun ravitsemuksessa, mutta 80-90% ravinnosta tulee koostaa laadukkaista raaka-aineista, jotka ravitsevat kehoa. Valmentajanasi annan sinulle selkeät ohjeet, mutta niiden toteuttamiseksi sinä näet vaivan. Tuen ja kuljen rinnallasi kannustaen aina eteenpäin. Autan sinua tunnistamaan tilanteita, joissa voisit tehdä tai valita toisinKaiken ei tarvitse muuttua hetkessä, mutta vähitellen otat arkeesi mukaan terveellisiä valintoja ja tapoja. 

Ennen kuin aloitat valmennuksen, toivon, että olet harkinnut ajankäyttöäsi ja elämäntilannettasi. Sopivin aika elämäntapamuutokselle on sellainen vaihe, kun elämässä on tilaa uusille asioille tai olet valmis priorisoimaan ajankäyttöä tärkeysjärjestykseen saavuttaaksesi elinvoimaisen version itsestäsi. Palautumisen optimointi on tärkeä osa harjoittelua eikä harjoitusmäärä missään nimessä korvaa laatua. Kehon kuormittamisen ja palautumisen suhdanteen tulee olla kunnossa, jotta edistystä tapahtuu. Palautuminen on aina yksilöllistä ja harjoituskertojen seuranta viikkoraportoinnin muodossa tukee oikean tasapainon löytämistä. Olen valmentajana äärimmäisen kannustava, koska hyvällä asenteella ja positiivisilla mielikuvilla on ratkaiseva merkitys kuntoprojektissa onnistumiseen! 

Vapaa-aika / oma hyvinvointi: 

Vietän vapaa-aikaani meloen, uiden, maantiepyöräillen ja talvisin vaikkapa rinteessä, kiipeilykeskuksessa tai uimahallillaKuntosalilla pyrin vahvistamaan voimaominaisuuksia. Viikonloppuisin pakkaan usein auton ja lähden Varsinais-Suomeen nauttimaan luonnosta. 

Tämän hetken omat tavoitteet treenirintamalla: 

Ensi kesän tavoitteeni on ylittää tämän kesän yhtämittainen pyöräilyretki maantiepyörällä, yli 400km lomapäivien aikana. Lisäksi aion osallistua pyöräilytapahtumaan harrastemielessä. Ensisijaisesti pyrin liikkumaan niin monipuolisesti kuin mahdollista ja kokemaan uusia elämyksiä luonnossa. Haluan myös hioa leuanvetotekniikkaani ja mahdollisesti parantaa siinä nykyistä 10 toiston ennätystäni.